75 jaar ervaring
Deze kennis delen we graag!
Eigen drukkerij
De grootste van Europa
600.000 tevreden klanten
Word jij een van hen?
0492 530 122 Ma-Vr 08.00 - 17.00
Wij helpen je graag!

IGO-POST: Ambitie meer dan realistisch

Originele giveaways om de aandacht van uw klant te pakken zijn van alle tijden. Dat de kracht van het geven tijdloos en universeel is, blijkt ook uit het gegeven dat elke Nederlander gemiddeld acht tot tien bedrukte artikelen in huis heeft.

‘Los van het feit dat iedereen graag een geschenkje krijgt, zit die kracht vooral in de repeterende factor’, stelt Ron Boer, commercieel directeur IGO-POST. ‘Giveaways gaan doorgaans een paar jaar mee. Het houdt in dat je dus een paar jaar lang geattendeerd wordt op de gever van het geschenk. Dan is het niet zo verwonderlijk dat je in 80% van de gevallen zaken doet met het bedrijf waar je ooit iets van hebt gekregen. De ROI van bedrukt promotiemateriaal wordt bovendien gestaafd met cijfergegevens.’

PionierIGOPOST:/About IGO-POST/Press Kit/igo-post_ron_boer.jpg
Precies 70 jaar geleden bracht Martien Jonkers als een van de eersten bedrukte reclamepennen op de Nederlandse en Europese markt. Het was niet de enige primeur die hij op zijn conto liet schrijven. Vanuit een rotsvast vertrouwen in het concept, veranderde hij ook de traditionele marktbenadering. In plaats van persoonlijk
benaderd te worden via distributeurs, vonden potentiële klanten voortaan een catalogus in de brievenbus. Het fenomeen direct marketing was geboren en IGOPOST (Internationale Geschenken Organisatie per Post) zag het levenslicht.

Alles stroomt
Vandaag de dag is het bedrijf uitgegroeid tot een grote mondiale speler en is het landelijk marktleider op het gebied van bedrukte relatiematerialen en promotionele artikelen. ‘Wat niet is veranderd, is de voortdurende drang om te bewegen en te vernieuwen’, stelt Ron Boer. ‘Niets blijft, alles stroomt. Met nieuwe inzichten, nieuwe druktechnieken en een eigentijdse organisatie bewegen we mee met de wereld om ons heen. De komst van internet bijvoorbeeld heeft de markt veel transparanter en dus ook veel competitiever gemaakt. Dat vraagt niet alleen om een andere marktbenadering, maar vergt ook andere competenties binnen de organisatie. Waar we van oudsher eerder intern gericht en catalogus-gedreven waren, zijn we nu meer naar buiten gericht. De klant wordt centraal gesteld. Het betekent proactief te werk gaan en zelf de kansen zoeken in plaats van met de armen gekruist de respons op de catalogus af te wachten. Die ommezwaai heeft tevens te maken met het feit dat de besluitvorming steeds meer aan de voorkant gebeurt. Klanten benaderen ons meestal nadat ze zich online georiënteerd hebben. De uitdaging is om de besluitvorming dusdanig te beïnvloeden dat de klant ons contacteert voor zijn uiteindelijke beslissing. Focussen op de klant betekent ook dat je met hem meedenkt: Wat is zijn doelstelling? Welk soort evenement organiseert hij? Hoe kunnen we hem ondersteunen met onze producten? Het antwoord op deze vragen is bepalend voor onze langetermijnstrategie.’

Lerende organisatie
‘Een dergelijke veranderingsslag vraagt tevens om andere processtructuren en een ander soort aansturing’, gaat Ron Boer verder. ‘Ook dát is in een bedrijf als het onze - waar verschillende generaties samenwerken - soms een interessante uitdaging. Het welzijn van onze medewerkers staat altijd voorop. Al zeventig jaar vormen onze medewerkers immers de basis van ons succes. Saamhorigheid en loyaliteit hebben IGO-POST groot gemaakt. Dus vinden we het vanzelf spre kend om in onze medewerkers te investeren. Om te
zorgen dat zij hun kwaliteiten kunnen ontwikkelen, nieuwe ervaringen kunnen opdoen en zich verder kunnen ontplooi en. De kracht van het geven geldt ook intern.’

Complexe wetgeving
‘Een tweede opmerkelijke evolutie is de toenemende complexiteit van de geldende wetgeving. Alles moet tot in detail worden geregistreerd; keuringsinstanties zien er nauwlettend op toe dat onze producten aan de nodige vereisten voldoen. Als grootste
marktspeler kom je als eerste onder de aandacht. Je wordt ook als eerste gedwongen om te anticiperen op dit soort zaken. Het voordeel is dat je dus als eerste je zaken op orde hebt. Daarin ligt onder meer de toegevoegde waarde die wij onze afnemers kunnen bieden’, aldus Ron Boer.

Groeiaspiratie
De ambitie van IGO-POST liegt er niet om. Het bedrijf wil wereldwijd marktleider worden in het bouwen en versterken van relaties. Hoe realistisch is die ambitie? ‘Wereldwijd marktleider zijn hoeft niet per se samen te gaan met wereldwijd de grootste omzet hebben’, luidt het antwoord. ‘Je kunt ook marktleider zijn door op zoveel mogelijk markten aanwezig te zijn. Vanuit die optiek is onze ambitie meer dan realistisch. Op dit moment hebben we vestigingen in zeven landen en we bedienen er dertien. Dat moeten er meer
worden. We willen zowel in Europa als daarbuiten groeien. De recente restyling van onze showroom en kantoren en de expansie van onze operationele unit passen ook in die groeiaspiratie. Het belang van innoveren? Ondernemers zien innovatie vaak als de onderscheidende factor. Innovatie omvat echter veel meer dan louter productvernieuwing. Je kunt ook innoverend zijn in de manier waarop je je propositie neerzet of de manier waarop je big data aanwendt in het voordeel van de klant. En met name wat dat laatste betreft, hebben we een ijzersterke reputatie opgebouwd binnen en buiten de branche. In ons geval is betrouwbaarheid de onderscheidende factor’, besluit commercieel directeur Ron Boer.

Dit artikel is geschreven door Gerda Baeyens.
Fotografie is van Kees Bennema.

Dit artikel verscheen eder op regio-business.nl.

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag.

Ma-Vr 08.00 - 17.00

Ik ga akkoord